Uber
2016.03.30.

Botrány négy keréken tálalva?

Uber

Az évek óta hatalmas vitákat szító Uber-botrány úgy tűnik sosem ér véget. Ha hallott róla, de sosem körvonalazódott igazán a közvéleményt is lázban tartó vita miértje, akkor rövid összefoglaló cikkünkből mindent megtudhat, ami az Uber- helyzettel kapcsolatos.

Az Uber terjeszkedése

UberAz Uber alapítása 2009-re nyúlik vissza, amitől számított néhány hónapon belül nem csak Amerikát, hanem Európát is meghódította. Jelenleg közel 45 országban működik, és népszerűsége töretlen, legalábbis az utasok körében. Ez három dolognak köszönhető: egyszerű, gyors és olcsó. Utóbbi okozta vesztét is. Mi magyarok még csak három éve kezdtünk ismerkedünk vele, az USA-ban addigra már javában tombolt a botrány. De mi vezetett a hangos szóváltásoktól a tettlegességig?

Az új taxirendelet

Az Uber-bomba kanócát 2013-ban gyújtotta meg a taxis rendelet. Szigorú feltételeket szabtak a taxizásnak illetve bevezették az egyetlen fix tarifát: azaz az egységesen 450 forintos alapdíjat a 280 forintos kilométerdíjat és a percenként 70 forintos várakozási időt. Ez hatalmas pofon volt a hivatalos taxisoknak, de nem az Ubereseknek, ugyanis ők, nem minősültek hivatalos személyszállítóknak, csupán alkalmi sofőröknek. Épp ezért, rájuk lazább szabályozás vonatkozott és vonatkozik is.

Uber? Hogy mi?

Az Uber tulajdonképpen nem más, mint egy sofőrközvetítő alkalmazás, olyasmi, mint a telekocsi, csak szigorúbb szabályzattal. A felhasználónak regisztrálnia kell az alkalmazás igénybevétele előtt (utasnak, sofőrnek egyaránt), így kivédve a kellemetlenségeket. A regisztrálást követően elérhetővé válik a sofőr neve, fényképe, rendszáma, és értékelése is. Így amikor az utas megnyitja az alkalmazást és kocsit rendel, akkor a közelben lévő, fuvarját visszaigazoló sofőrről mindent megtudhat. A végcélt követően a viteldíj az utas bankszámlájáról automatikusan levonásra kerül, tehát nincs közvetlen készpénzforgalom. Ez volt a második tényező, ami szemet szúrt.

A feszültség tovább élesedik

Szintén nézeteltérést okozott az is, hogy míg a taxik szigorú kritériumok elé vannak állítva (10 évesnél fiatalabb, minimum 430 literes csomagterű, 2550 milliméteres tengelytávval rendelkező, 55 kW-nál nagyobb teljesítményű, legalább Euro4-es motorral felszerelt autó lehet csak taxi), addig Uberezni szinte bármilyen autóval lehet.

A taxistársadalom a rendelet életbelépése után ellenszenvvel figyelte az Ubereseket, egyrészről mertattól tartottak, hogy kedvezőbb feltételei miatt az utasok is előnyben részesítik, másrészről pedig adózási formájuk nem volt teljesen szabályozott, így sokan azt hangoztatták, hogy adóelőnyhöz juthatnak. Noha nem szabad elfelejteni, hogy a sofőrök Uberezésből származó jövedelme után a személyi jövedelemadó-fizetés megoldható.

Az i-re a pontot talán mégis az tette fel, hogy a hatóságok egyszerűen nem tudtak mit kezdeni az uberrel, és nem is foglalkoztak a különösebb szabályzásával, ami egyre nagyobb felháborodást keltett a hivatalos személyszállítók körében.

Végkifejlet

Uber elleni taxis tüntetés

A helyzet addig fajult, míg 2015-re mindkét fél részéről nagy sajtóvisszhangot kapó blokádokkal akarták érvényesíteni akaratukat. A taxisok követelése az volt, hogy az Uberesekre is azonos személyszállítási feltételek vonatkozzanak, mind az adózás, mind az autó mind a viteldíj szempontjából, míg az Uber felhasználók ellenezték mindezt. A nagy port kavaró Uber botránynak egy tavalyi szabályzat vetett véget –legalábbis látszólag-, ami kimondta, hogy a rájuk is vonatkozik a taxisrendelet.

A gyakorlat azonban mást mutatott. Az Uber felhasználás azonos metódusban zajlik, mint korábban, s habár a cég próbál nyitni az állam és az adóhatóság felé újszerű megoldásokkal, eddig nem sok sikerrel jártak. A legfrissebb hírek szerint március 29-től az Uber kiterjesztette szolgáltatását a budapesti agglomerációra is. A történet végét még nem látjuk, de egyben biztosak vagyunk:

Ön is szívesebben utazik saját autóval, mint taxival vagy Uberrel?! Jusson nálunk új autóhoz olcsón:

hasznaltauto-kinalat.png


Legfrissebb videónk
Videók megtekintése

Használtautó hírek
2023-as ünnepi nyitvatartásunk a következő:
Kattintson a részletekért!
Részletek >>
3 dolog, amire érdemes figyelni a téli gumicsere közben!
Az emberek többsége nem szeret karbantartásra és javításra költeni, pedig van néhány...
Részletek >>
Koronavírus tájékoztató
Olvassa el a legfontosabb információkat kereskedésünkkel kapcsolatban!
Részletek >>
Vészhelyzeti nyitvatartás
Kérjük, hogy olvassák el tájékoztatónkat mielőtt eljönnek hozzánk!
Részletek >>
Október 23. és november 1.
Nyitvatartásunkért kattintson!
Részletek >>
2019 augusztus 20. nyitvatartás
Az ünnepnap miatt változik nyitvatartásunk!
Részletek >>

Ügyfélvélemények
R. Dezső
Apósom mondta, hogy itt vett nagyon jó használt autót, ezért fordultam...
Részletek >>
Laci
Megbízható a kereskedés, mert nem olyan autókat akartak eladni nekem, ami...
Részletek >>
F. Benjámin
Autófelvásárlás 10/10
Részletek >>
Z. Valter
Rengeteg autó, figyelmes kiszolgálás
Részletek >>


Személyesen
szeretné kiválasztani használt autóját?
Várjuk telephelyünkön!

Cím | 1185 Budapest, Üllői út 738.
Értékesítés | +36 20 542 97 09
  +36 20 912 79 03
Autófelvásárlás | +36 20 980 50 75
Hitelügyintézés | +36 20 389 01 71
Hétfőtől – Péntekig | 8-18 óra között
Szombaton | 8-14 óra között



Nagyobb méret